Hej fran Cusco!

Publicerad 2013-07-24 16:40:58 i Allmänt,

Hej allihopa hemma i Sverige! Vi ar fortfarande sjuka har sa det blir ingen vandring for oss. Istallet ska vi pa fredag aka tag till Aguas Calientes och sedan tidigt pa lordagen aka buss upp till Machu Picchu. Igar akte vi pa en tour av The Sacred Valley och besokte flera platser dar det fanns byggnader osv kvar fran Inka. Det var intressant men dagen var lite val lang for tva sjuklingar. Idag ska vi ta det lugnare igen, hanga i Cusco och besoka en Inkaruin som ligger precis vid staden. Imorgon ska vi till en till Inkaplats och aven "saltbassanger" som ligger utanfor staden Urubamba. Pa kvallen ska vi sova i Ollantaytambo dar taget gar ifran pa fredag.

Om en vecka aker vi hem! Ha det bra tills dess! :)

Cusco

Publicerad 2013-07-21 05:36:19 i Allmänt,

Hej alla! Om inte så många timmar går vi upp för att åka mot flygplatsen. Flyget till Cusco tar en timme och vi är framme lagom till frukostdags. Sedan väntar en vecka på högre höjder innan vi flyger hem till Lima igen, och då dröjer det inte länge innan den sjukt långa resan hem till Sverige.

Sorgligt nog har vi gått och blivit sjuka, extremt olägligt. Så som det ser ut nu kommer det nog inte bli någon vandring för oss. Vi hoppas att vi ändå kan få våra biljetter till Machu Picchu som ju redan är köpta, för att inte behöva lägga ut alla pengar igen och krångla.

Vi får se om vi kan skriva något under veckan, vårt hotell ska ha wifi men vi tar inte med någon dator och det kan ju vara lite svårt med mobil. Ha en bra vecka hur som helst, hoppas ni mår bra och att vi snart mår bättre och att det inte blir sämre av hög höjd och flygplansresa och allt. HEJDÅÅÅ

16 juli

Publicerad 2013-07-16 23:41:31 i Allmänt,

Hej! Just nu är Erik i skolan och skriver sin tredje tenta, sen är det två till på torsdag och efter det nada! På söndag flyger vi till Cusco, läskigt nära nu. Onsdag nästa vecka börjar vår fyra dagar långa vandring till Machu Picchu, som tyvärr inte kommer vara Inkaleden längre, trots att vi bokade i januari (!). Det hade blivit fel med bokningar och leden var överbokad de dagarna. Istället ska vi nu gå Salkantay Trek, 7 km längre (ca 50 km) och det högsta passet är 4.600 m.ö.h istället för 4.200. Hjääälp säger jag.

Hoppas ni har det bra där hemma!

På marknaden förut idag, handlade tomater till tomatsoppa ikväll.

Jordbävning

Publicerad 2013-07-12 23:34:16 i Allmänt,

Hej allihopa! Idag kände vi en jordbävning, den andra vi känt här i Peru. Den var drygt 10 mil härifrån, men bara 17 km ner i marken och hade magnituden 4,6. Det skakade och bullrade i några sekunder, ganska obehagligt tycker jag i alla fall. Annars har vi det bra, Erik skrev sin första tenta igår så nu har han fyra kvar nästa vecka. Imorgon ska vi åtminstone baka kanelbullar, så det blir inte bara plugg i helgen. Hoppas ni har det bra där hemma, kram!

Taget från taket. Muletmuletmulet varje dag, man blir lite galen.

Lördags

Publicerad 2013-07-10 23:31:24 i Allmänt,

Förresten så hade vi en rolig fest i lördags! Det kom säkert 30-40 människor och först grillades det, sedan tårtåts det och det blev till och med presentutdelning. Lite tråkigt för mig att nästan alla pratade spanska, vissa var t.ex. från Mexico och pratade bara spanska, men en del kunde engelska iaf och sedan kom en tjej från Eriks klass i Sverige som faktiskt pratade svenska! :)

Alla tre födelsedagsbarn fick varsin rosa ballong!

Colca Canyon - Cruz del Condor

Publicerad 2013-07-10 23:14:09 i Allmänt,

Så nu kommer äntligen det sista inägget om vår resa under midsommarhelgen! Klockan 3 på natten mot söndag gick vi upp och traskade ner mot busscentralen i Chivay för att åka till Cruz del Condor, en utkiksplats vid Colca Canyon där man kan se kondorer (västra halvklotets största fågel) om man har tur. När vi gått in genom dörrarna kommer vi på att vi glömt våra "turistkort" (svindyra) som behövs för att besöka t.ex. Cruz de Condor. AAH! Vi gick i rask takt tillbaka till vårt hostal och hämtade de och tog sedan en liten mototaxi ner till busstationen igen, så nu har vi testat på det också. Vi hann som tur var, och bussen kom ändå inte i tid så vi hade inte ens behövt stressa. Sedan åkte vi en himla läskig bussresa, på smalasmala bergsvägar med proppfullt i bussen. Tillslut kom vi fram, och det var becksvart i princip. Bussen åkte vidare till en stad en bit bort, där den sedan skulle vända tillbaka till Chivay. Vi hade hört lite olika bud om hur lång tid det tog för bussen att komma tillbaka, allt från tre kvart till en & halv timme. Vi var lite oroliga över att vi inte ens skulle hinna se kanjonen och än mindre några kondorer innan bussen kom tillbaka.

Månen bakom molnen.

Vi tog kort för att få se hur det såg ut. (Mycket mycket mörkare i verkligheten alltså)

Det var 1200 meter till floden i botten på kanjonen.

Det var jääättekallt! Vi är ju inte långt från snön på bergen som ni ser.

Några kor gick förbi på morgonpromenad bara sådär.

Fågel som sjöng.

Sen gick solen upp!!

Erik fotar fågel.

Efter någon timme började vi kolla efter bussen (höll på att frysa ihjäl) men ännu inga kondorer. Så sa jag att om jag lägger ner kameran så lär de komma! Och det gjorde de såklart. Rätt långt ner såg vi flera stycken sväva runt, häftigt! Vi såg också en megasöt liten chinchillaliknande gnagare, en vizcacha, som bor och hoppar runt bland klippblocken i kanjonen.

Sedan kom bussen och jag var glad över att det hade varit mörkt på vägen dit. Ibland var vägen så smal att man inte kunde se den genom bussfönstret, utan bara stupet ner. Trots att jag inte direkt är höjdrädd var jag tvungen att titta åt andra hållet, huuu.

Här får ni till och med en film från den skumpiga bussen påväg tillbaka till Chivay. Det var väldigt fint med terassodlingar men det syns nog inte jättebra.

Sedan kom vi tillbaka till Chivay och åt frukost. Vi var rätt trötta och satt mest och väntade på bussen till Arequipa. Vid två kom den och som tur var tog det inte lika lång tid som åt andra hållet. Sedan mer väntetid i Arequipa och sen buss igeeen till Lima, som tog ca 2 timmar mer än vad den skulle tagit, 18,5 timmar ungefär. Mycketmycket sittande alltså. Men det var en fin resa om än lite kort!

Chivay - del 2

Publicerad 2013-07-07 18:47:16 i Allmänt,

Istället för att åka till Cruz del Condor, hyrde vi ett par cyklar och cyklade en bit längs början av kanjonen.

Här är varma källor där man kan få bada, ligger ett par kilometer ifrån Chivay

Cyklandes i skoogen

Där vi cyklade var "Kanjonen" inte så djup som vid Cruz del Condor, men fint var det ändå :) Floden som rinner genom hela kanjonen heter Rio Colca

Kollibri!

På kvällen samma dag gick vi till ett observatorium för att få en liten undervisning i skärnhimlen. Vi fick först se en proyekterad (?) visning av skärnhimlen inne i ett klotformat hus. Sedan var tanken att vi skulle gå ut och se allt på himlen också, men det var så mycket molns att vi inte såg någonting alls :/. Det var tydligen väldigt ovanligt och de erbjöd oss att fortsätta nösta dag, men då skulle vi redan åka tillbaka på eftermiddagen. Vi skulle ha fått kolla i en häftig stjärnkikare också, men så blev det inte. Den peruanska stjärnhimlen är helt olik den svenska, men eftersom peru ligger nära ekvatorn kan man ändå se en del av de stjärntecken som vi är vana vid. Osiris ätill exempel kan man däremot aldrig se i Peru.

Nästa dag gick vi upp kl 3 på morgonen för att ta oss till Cruz del Condor! Mer om det i nästa inlägg :)

Fiesta

Publicerad 2013-07-06 20:36:40 i Allmänt,

Hej allihopa! Idag håller Erik till i skolan igen, någon som borde vara förbjudet på lördagar. Nyss var han hemma på en timmes lunch men gick precis tillbaka. Så nu sitter jag här och är rätt uttråkad. Ikväll ska vi i alla fall ha en stor fest här hemma eftersom att tre stycken här (inkl Erik) har fyllt år, plus att utbytesterminerna snart är slut. Över 40 personer har tackat ja hittills så det kommer nog bli rätt galet! Vi ska tydligen grilla också även om varken Erik eller jag sett till någon grill, men tydligen gömmer den sig här någonstans. Ivonne som äger huset ska komma med en tårta under eftermiddagen, trevligt trevligt. Hoppas ni alla får en fin helg!

I brist på annan bild; igår åt vi goda scones!

Fredag!

Publicerad 2013-07-05 21:53:59 i Allmänt,

Hej allihopa!

På fredagar har Erik inga lektioner, så idag har vi hittills: tagit sovmorgon, Erik pluggat och jag läst, joggat/promenerat i en park i närheten, handlat frukt på marknaden på vägen hem, haft 3.20 kvar när det enda vi behövde var smör, lyckats hitta smör för 3.20, kommit hem och duschat. Nu ska vi strax baka scones! Hoppas ni har en fin dag hemma i Svergie :)

Chivay - del 1

Publicerad 2013-07-04 22:46:00 i Allmänt,

Hej då Arequipa!

Vi åkte i tre och en halv evighet mitt ute i ingenstans. Började fundera på om vi någonsin skulle komma fram till Chivay.

Det gjorde vi till slut! På kvällen mådde vi dåligt pga höjden, 3630 m.ö.h. Efter en natt där vi flämtade efter luft och försökte att inte kräkas vaknade vi och mådde bättre. Vi började dagen med höjdtabletter och denna frukost.

Sen gick vi till busstationen och kollade efter resor till Cruz del Condor, ett känt utkiksställe vid Colca Canyon där man kan se kondorer om man har tur. De resorna gick dock kl 4 på morgonen (natten) så vi bestämde att göra det nästa dag. Istället började vi utforska den lilla staden Chivay! (Nån har varit uppe på berget med gräsklippare och roat sig)

Det är en liten stad med ca 6300 invånare. Små mototaxis åkte fram och tillbaka från busstationen hela tiden, antar att det inte var så många som ville åka någon annanstans?? Man kunde gå genom hela staden utan problem.

En läskig kondor. (obs ej riktig) Och en Erik (riktig)

Här hade de kaktusar längst upp på murarna istället för trasiga glasflaskor/järnpiggar som i Lima.

Vi såg många kvinnor med traditionell klädsel och många olika slags hattar.

En fin combi.

Spanar ut över Colcan. Chivay ligger precis i början av kanjonen.

Terassodlingar.

Det var jobbigt att bara gå pga luften.

Vad är detta för växt??

Vi besteg en liten bergliknande sak för att få utsikt över staden och utforska i allmänhet.

Erik tog fina panoramabilder som inte riktigt syns eftersom de blir så små i bloggen. Men fina!

Herman var med såklart.

Jag hittade något att slicka på.

En del av marknaden i Chivay.

Och en väldigt läskig staty på Plaza de Armas. Vi såg en riktig lama som spatserade omkring där också! Väldigt söt, fastnade dock inte på bild.

Trots detta sjukt långa inlägg var detta alltså bara halva lördagen. Mer kommer!

Arequipa

Publicerad 2013-07-02 01:30:15 i Allmänt,

Hej, hej, hemsk mycket hej! Det har varit lite dött här ett tag, medan jag & Erik har slagits om vem som ska skriva inlägget om vår resa förra helgen. Det finns såååå mycket att säga och så många bilder att det liksom känns lite jobbigt. Men nu börjar jag i alla fall!

Vi började vår resa på torsdag eftermiddag. Vi ringde efter taxi och åkte till en busstation här i Lima. Där väntade vi en timme eller så på vår buss. Man ser inte så mycket turister här i staden, men på stationen fanns det gott om de. Efter att visat pass och blivit visiterade/scannade så gick vi på den stora bussen. Vi hade råkat komma över riktiga lyxbiljetter och åkte i en "suite"buss. Det fanns gott om utrymme framför stolen, alla hade egna små skärmar på stolarna framför med film, musik etc. Innan vi åkte gick en person och filmade alla som satt på bussen, en säkerhetsåtgärd. Vi åkte med ett väldigt säkert bussbolag, de stannar inte och tar upp passagerare från vägen som många andra, alla bussar är övervakade med gps osv. för att man ska veta om det sker oväntade stopp eller liknande.

I alla fall så satte vi oss och där satt vi sedan i kanske 17 timmar. Ett ledset/argt/sjungande/ledset osv. barn åkte några säten framför oss. Vi kunde sova en del under natten som tur var, men det var ju inte direkt någon kvalitetssömn. Ca var fjärde timme stannade bussen och bytte förare (det fanns två som turades om). På kvällen fick vi middag och på morgonen frukost. Det var inga problem att få vegetarisk, men särskilt gott var det väl inte.

Till sluuut så kom vi fram till Arequipa, Perus näst största stad. Där bor det knappt en miljon medan det i Lima bor uppemot 10 miljoner. Arequipa betyder "bakom vulkanen" och ligger alltså precis vid en vulkan. Staden ligger på nästan 2400 meters höjd, vilket jag kände av med inte Erik. Jag mådde väldugt illa, kände mig svimfärdig och gick och flämtade efter luft. Vi hittade ett ställe att äta på och jag fick i mig lite mat och en höjdtablett. Efter några timmar där åkte vi vidare, men först lite bilder!

Världens högsta citronpaj på busscentralen i Lima.
Långbussen.

Vulkanen El Misti långt bort där Arequipa ligger.

Vi närmar oss...

Framme! Plaza de Armas (finns ett i varje stad). Här kom för övrigt en man fram och ville ha hjälp med att översätta några ord i en välanvänd National geografic. Han hade/höll på att lära sig engelska, franska och italienska på egen hand.

Vi skänkte lite pengar till en bösskrammlare och fick fina klistermärken. Erik är glad över den goda gärningen.

Jag också på trappan framför katedralen.

Maaaaassor duvor och en tant.

En kyrka vi var inne och kikade i.

Katedralen och berg.

El Misti igen.

75% av stadens bilbefolkning (i centrum iaf) var taxis.

På restaurangen. Jag åt soppa (med ingredienser vi aldrig smaket bl.a.) och Erik en burgare. Typ ingenting av det på menys fanns, vi bad säkert om tre-fyra andra saker innan de till slut hade det vi ville (?). Guideboken framme som riktiga turister,

Cocabladste för att försöka motverka höjdsjuka. Smakade inte så värst gott, lite som något ett barn skulle kunna koka ihop med ogräs och vatten.

Ovetandes glada i början på en hemsk bussresa som skulle ta max tre timmar men tog ca fem och en halv.

Nu är vi hemma!

Publicerad 2013-06-25 17:48:44 i Peru, Sofi skriver,

Vi har haft det bra, och tagit maaaassor med bilder som kommer upp här efterhand :) På midsommarafton hade vi snö, något som vi inte väntat oss, men vi köpte fina mössor och värmde oss med. Resan hem var himla jobbig, först buss i tre timmar, sedan väntetid och sen buss i över arton timmar. Kommer fler inlägg om vår resa snart! :)

Helgresa

Publicerad 2013-06-20 19:24:45 i Peru, Sofi och Erik skriver,

Hej! Om några timmar sätter vi oss på en buss för att åka sjukt länge till Arequipa i södra Peru. Imorgon bitti är vi framme, och på måndag förmiddag är vi tillbaka i Lima igen.

Vi önskar en glad midsommar till er alla hemma i Sverige! Hoppas den blir fin med massor jordgubbar och annat trevligt :)

Pachacamac

Publicerad 2013-06-20 01:55:17 i Peru, Resor, Sofi skriver,

I fredags var vi i Pachacamac, en ruinstad några mil utanför Lima. Vissa delar var äldre än andra, de senaste som bodde där var Inkafolket och innan de bodde det andra där (nehe). För att komma dit gjorde vi något så galet som att ta FYRA olika micros. Det är verkligen ett galet transportsätt, ibland känns det livsfarligt men det är i alla fall väldigt billigt!
Där man gick in till staden fanns det ett museum och utanför olika växtre och djur smo hade funnits i staden förr. Lamor och ett mindre lamaliknande (?) mörkbrunt djur. Växter såsom potatis, jordnötter, cocaplantor, bönor osv.

Det var väääldigt varmt! Så fort man kommer bort från Limas molndimma så blir det soligt och varmt.

Gamarna svävade över oss och väntade på att vi skulle dö av törst.

Men vi var glada ändå. I bakgrunden: gammal återuppbyggd byggnad.

Det var väldigt torrt och ökenigt.

Pyramid med ramp.

En väg som gick i öst-västlig riktning.

Berg.

Information.

Ett tempel.

Hööögt uppe vid soltemplet.

Stilla havet där nere.

Herman var också med! :)

Om

Vi två

På denna blogg skriver jag (Erik) numera om hur det är att studera som utbytesstudent i Lima, Peru. Både studier, hur det är att bo i Peru och små resor kommer det skrivas om. I Juni kommer Sofi hit också för att hjälpa mig att skriva de sista två månaderna ^^