Hej!

Publicerad 2012-10-24 12:17:00 i Allmänt, Erik skriver, Studier, Valencia,

Länge sen jag skrev något här också, men det är lite svårt utan den lilla detaljen internet :/
Men här kommer ett inlägg med vad jag har pysslat med den senaste tiden iaf :)

Studierna har gått lite upp och ned, har varit tvungen att plugga massa och det ahr varit mycket jag inte har förstått. Efter mycket slit med matte tyckte jag att jag kunde det ganska bra, men sen hade vi ett prov som verkligen gick bajs... Ändå känns det fortfarande som att jag kan det som kom på provet :S Förstår bara inte varför det inte gick att lösa uppgifterna :/ Blev väldigt nervös och stressad när jag satt där iaf. Mikroekonomin har också varit svår, men det känns som att jag har ganska bra koll på det nu (hoppas det stämmer). Nu (precis när jag skrev detta) ringde de från Amazon (eller posten) och sa att en bok jag har beställt inte kunde lämnas ut vid min lägenhet, så jag får hämta den vid ett annat ställe. Så nu ska jag sitta och läsa Ekonometri en massa och ta igen det som jag inte har kunnat läsa. Jag har två grupparbeten att göra denna vecka, vilket är ganska kul för det blir mycket lättare att prata med och lära känna klasskompisar när man är i små grupper :)

Min benhinneinflammation har jag inte kännt av på länge nu, jag har försökt träna en del utan att gå ut för hårt. Ca en gång i veckan har det blivit. (Men det är ju tråkigt att springa långsammare och inte lika länge som jag vill, när man väl tränar vill man ju göra det ordentligt :P) Jag brukar iaf springa längs Turian ned mot City of Arts and Sciences. (Fint att springa i parkerna och allt annat som finns där, med bra underlag för mina dumma ben)

Vi har nämnt denna Turia flera gånger, men kanske aldrig skrivit riktigt vad det är, så här kommer lite allmänbildande om Valencia:
För många år sedan rann en vacker flod vid namn Turia rakt genom staden, men en dag översvämmade floden och ödelade hela staden (inte riktigt, men jag antar att det inte var så bra iaf :P) Floden lades iaf om strax söder om staden och det som en gång var en flod är nu en lång Park fylld av idrottsplatser, lekplatser, träd (brukar finnas i parker) m.m. Längst österut innan "floden" mynnar ut i havet ligger City of Arts and Sciences, och Längst västerut ligger Bioparc, en djurpark som vi inte har sett ännu (Kanske blir ett besök snart) När en Valencian säger Turia eller "floden" menar han/hon denna "park" och inte självaste floden, som ändå heter samma sak.

Hoppas allt är bra med alla där hemma, nu ska jag återgå till mina studieeer :) (och hämta boken)

Massa broar (gamla och nya) går över floden och längst bort ser vi en av byggnaderna i Ciudad de las Arts y las Ciencias.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela