Surfa

Publicerad 2013-03-30 17:31:55 i Allmänt,

Tänkte surfa idag, men jag känner mig lite förkyld. Bara snuvig, men det är nog bäst att vara på den säkra sidan och inte slänga ser ned i kallt vatten.

Lägger upp en bild på stranden där jag surfar, vill gärna ta lite bilder där själv, men än så länge har jag inte fått med mig kameran eftersom jag inte vill lämna den ifrån mig när jag surfar... Denna är hämtad från google

Peruanska frukter

Publicerad 2013-03-29 17:37:48 i Allmänt,

Nu är det fredag, och bara tre dagar kvar tills jag börjar mina kurser på universitetet här :O

Innan jag börjar skulle jag vilja ha lite tips på hur man kan använda de lokala frukterna i Peru :)

Det som finns att få tag på billigt är exempelvis dessa frukter: (Avokado, Passionsfrukt och Mango)

Alla är goda, men jag har lite svårt att veta vad jag ska göra med dem :S Tips är väldigt välkomna!

Det jag har gjort hittils:
Avokado: Äta på mackor, Pastasalsa gjord på avokado, lime, philadelphiaost m.m. Supergott i tacos också!
Mango: Ätit med yoghurt. Kanske gott att göra en paj med mango?
Passionsfrukten vet jag inte ens hur den ska se ut/kännas när den är mogen. De ser inte alls ut som jag är van vid i Sverige, där de brukar vara mindre, brunare och skrnkliga :S

Huaraz (Sista dagen)

Publicerad 2013-03-28 02:26:37 i Allmänt,

La grande finale, denna dag hade vi Laguna 69 i sikte. Denna dag var även den vid högsta höjden (4500 möh). Och även den dagen då jag kände att jag mådde som sämst. När vi väl var uppe vid sjön hade jag ont i huvudet, kände att jag inte hade mycket energi och till skillnad från de andra dagarna inte heller någon vidare hunger. När vi sedan tog oss nedåt några hundra meter började jag snabbt må bättre, och att jag gick denna strecka är något som jag verkligen inte ångrar :)

Huaraz (Dag 3-4)

Publicerad 2013-03-27 20:06:00 i Allmänt,

Den tredje dagen i Huaraz åkte vi till en Lodge längre upp i bergen. Det drivs av en engelsk snubbe som har bott där i 8 år. Till hans hjälp hade har han en kock, en "allt-i-allo" och sin kusin som har chillat/jobbat där. Det ligger på 3500 meter över havet och hade väldigt fina utsikter åt alla håll. På bilden nedan syns det huset med de flesta sovrummen. Ser kanske lite sjabbigt ut, men det var fint inuti. Utöver detta hus fanns ett hus med kök+vardagsrum+matrum och ett sista hus med sovplats och en toalett på utsidan av huset

Första dagen i lodgen kom vi fram vid runt 13:00, så vi hade inte så mycket tid för att vandra innan regnet skulle komma. Några av oss beestämde oss då för att se oss omkring i området och tänkte "gena" för att komma till en stig som vi visste skulle ligga en bit upp för en backe. Vegetationen blev tätare och tätare och regnet kom närmare och närmare. Precis innan vi höll på att ge upp och vända tillbaka ner för den tätt bevuxna backen hittade vi stigen och kunde snabbt ta oss inomhus. Regnet han dock före och alla kläder blev dyngsura.

Dagen därpå tog jag på mig mina nästan helt torkade joggingskor (köp vandringskängor!) och shorts eftersom jeansen var blöta (köp ordentliga byxor!). Vi gick i en dalgång påväg mot Laguna Llanganuco (Lodgen hette Lodge Llanganuco)

På vägen tillbaka tog vi en annan väg, en stig som tydligen skulle ha använts innan Inca-tiden men som nu låg gömt och ingen kände till (ägaren av lodgen hade hittat den) Det var ju inte en enkel väg att ta sig fram på, mycket vegetation och mycket vatten på stigen.

Till sist en liten solnedgång från lodgen:

Vandring i bergen!

Publicerad 2013-03-27 16:13:00 i Allmänt,

Nu har jag kommit hem från en trevlig resa i de peruanska bergen :) Vi var sex personer från huset som åkte till Huaraz (största staden i provinsen med samma namn), där vi bodde på ett hostel ett par dagar för att sedan fortsätta till en lodge som låg ännu längre upp i bergen. Mycket bilder har jag tagit, och mycket ska komma upp både här och på facebook (på facebook lägger jag upp mer bilder på de andra jag åkte med, och här kanske lite mer naturbilder) I detta inlägg kommer bilderna från de två första dagarna:

Först åkte vi buss i ca 8 timmar för att ta oss från Lima till Huaraz, så här ser det ut när man kommer utanför Lima - en öken

När vi var framme i Huaraz var det kväll, mörkt och regnigt. Vi åt middag på en restaurang där de visade fotbollsmatchen Peru - Chile (1-0). De vid bordet framför var minst sagt entusiastiska. Om Peru skulle göra mål skulle mannen i hatt bjuda på nästa runda för alla som var i restaurangen. Tyvärr gick vi innan detta hände, och såg klart matchen på vårt Hostel.

När vi vaknade nästa morgon var det superfint väder och från takterassen på hostellet hade vi superbra utsikt
(Tydligen hade solen inte ens synts till de senaste sex dagarna innan vi kom) Vi hade väldigt tur med vädret! :D

Efter första natten gick jag och två kompisar på en liten vandringstur, medan de andra höll sig kvar i staden

Den här söta hunden, som döptes till San Cristobal, träffade vi tidigt på vår vandring, och han följde oss, eller snarare visade oss vägen hela vägen upp till sjön vi var på väg till, och nästan hela vägen ner igen :)

Uppe vid sjön hittade San Cristobal en kompis

Och som alla dagar närmade sig regnet frammåt eftermiddagen, vi fick fart nedåt

Peruansk förrätt: Causa Rellena (Mosad potatis med en fyllning, här: kyckling + tomat + avokado tror jag)
Inte jag som åt denna, men de är supergoda!

Huaraz

Publicerad 2013-03-22 16:21:15 i Allmänt,

Nu åker vi iväg till Huaraz, tillbaka på onsdag - inget internet tills dess troligtvis.

Ha det bra :D

Planer

Publicerad 2013-03-21 03:47:23 i Allmänt,

Hej hopp!

På fredag ska jag och en hel del från huset åka norrut och vandra lite i bergen :) Ska bli kul, köpte en ny ryggsäck för detta idag också :D

Imorgon hoppas jag på att kunna komma ner till stranden och surfa lite mer ^^. Roligt, men svårt

Just nu sitter jag på terassen (kl.21:46) och kollar på 6e säsongen av Dexter (bra serie)

Hej hopp!

Strandhuset

Publicerad 2013-03-19 04:31:38 i Allmänt,

Anledningen till att det inte blivit några uppdateringar här är för att jag och många andra från huset under helgen har varit vid strandhuset, där det inte finns något internet. (Eller varmvatten för den delen). Vi har: solat, badat, lekt lekar, sparkat boll, klastat frisbee, lagat mat, ätit mat, osv osv.

Tänkte laddaupp en del bilder, men det tar ju en evighet just nu... Får bli imorgon, nu ska jag sova. Buenas noches! :)

Telefonnummer mm

Publicerad 2013-03-14 04:03:00 i Allmänt,

Hej! Jag vet inte riktigt vilka jag har gett mitt peruanska mobilnummer till, men här är det iaf: +51980338186
Detta nummer går till en ny mobil (eller gammal om man syftar på modellen) som jag har köpt här. Det är denna jag tar med mig på dagarna. Det gamla numret funkar också, men den mobilen har jag bara när jag är hemma.

Jag håller just nu på att välja kurser, är ju ett rent helvete att få ihop allt :/ Så mycket som ska passa på ett litet schema, inga tentor får krocka, måste ha grundkunskaper, men inte heller läst för mycket... Jag ville läsa två kurser som båda hade lektioner på lördagar, hur ska jag då nånsin komma utanför Lima och se mig omkring?? Inga lov när kurserna väl startar har jag.

På fredag till måndag ska jag och nästan alla andra från huset iväg till vårt STRANDHUS! :D

Välkomstdag

Publicerad 2013-03-12 20:42:32 i Allmänt,

Idag hade vi den första välkomstdagen på universitetet. De berättade en massa saker, visade universitetet och så lekte vi lite och fick smaka peruansk mat, gott :). Universitetet var modernt och fint. Ganska litet också. Ska ta bilder senare ^^

Huaca Pucllana

Publicerad 2013-03-12 00:08:13 i Allmänt,

Innan jag blev sjuk igår träffades vi från Linköping lite inne i Miraflores. Vi var och såg på en gammal pyramid/offerställe/administrativ byggnad från före Inca-tiden. Vi hamnade på en guidad tur och kände oss som riktiga turister ^^ "Huaca" betyder tempel och Pucllana vet jag inte (På quechua, inte spanska)

Här är ett par bilder:

Magsjuk och feber :(

Publicerad 2013-03-11 20:12:00 i Allmänt,

Igår frammåt eftermiddagen började jag känna mig väldigt dålig och under natten sov jag i princip inget alls. Jag tror det börjar bli bättre, men jag känner mig fortfanrande väldigt seg. Förhoppningsvis mår jag bra snart :)

Mera surfing

Publicerad 2013-03-09 16:57:39 i Allmänt,

Igår blev en vilodag. Tanken var att surfa, men för att göra en lång historia kort så blev det inte så helt enkelt :)
Men nu åker jag ner till stranden igen! Hoppas alla har det bra :D

Surfing :D

Publicerad 2013-03-07 21:25:28 i Allmänt,

Idag har jag surfat för första gången i mitt liv! Det var riktigt kul :D Vi var två från mitt hus och så träffade vi min klasskompis från Linköping nere på stranden. Han tog ingen lektion dock, så vi såg inte mycket av honom när vi var i vattnet. Senare träffades vi istället i Miraflores, gick runt lite och åt lunch också. En väldigt bra förmiddag :)

Det kändes lätt att hålla sig kvar på brädan och på vågen när man väl kom upp bra, men en hel del gånger ramlade jag av tidigt eller stod såpass dåligt att det inte gick att balansera. När man väl kom upp bra var det väldigt roligt ^^. Brädorna som vi hade var väldigt stora, bra för nybörjare :). Vattnet var ganska varmt, men vi hade våtdräkter på oss (hade säkert varit kallt eftersom man varierar såpass mycket mellan att vara i och uppe på vattnet). Vågorna på stranden vi var på skulle vara bra för nybörjare men de var tydligen lite större än vanliga idag. Strömmen var lite jobbig också, som gjorde att vi var tvungna att ta oss åt andra hållet hela tiden :P

Troligtvis ska vi alla ner imorgon igen :)

Jag har inga bilder, eftersom jag inte har tagit några, eftersom jag inte vill ta med mig kameran särskillt ofta :/ Någon gång får den följa med :) Värdesaker kunde vi lämna i tältet där vi hyrde grejjorna. (Nycklar och kontanter hade jag med mig + ombyte såklart)

Ikväll är det fest som annordnas för de internationella studenterna på mitt universitet, men andra får också komma. Alla som läser detta är välkomna :) Vi ses!

Ännu en promenad + Rumskompisar

Publicerad 2013-03-07 01:51:00 i Allmänt,

På eftermiddagen idag gick jag och en kille från USA (som bor på andra sidan terassen) runt lite i området och letade upp en bar/restaurang för att ta en öl. Det tog rätt lång tid att hitta någon vettig (vet inte riktigt varför, för det brukar finnas en hel del). Dessutom behövde jag ta ut lite pengar innan så det tog ännu längre tid. Det slutade iaf med att vi åt middag samtidigt. Maten i Peru ska vara väldigt bra och peruanerna är stolta över maten. Mycket billigare att äta ute än i Sverige dessutom :) Det var gott, både ris och potatis i samma rätt.

De andra som bor här än så länge är:
En tjej från Frankrike, som jag gick en promenad med igår.
En kille från Schweiz som kom igår och också bor intill terassen.
En tjej från Schweiz som jag inte hunnit prata så mycket med.
En tjej från Niger men som bott i flera länder i Europa, som jag inte heller pratat med så mycket.
Hoppas jag inte glömde någon nu ^^
+ De som driver stället som jag inte helt förstått ifall de bor här eller inte :P En ung och en äldre är iaf här väldigt mycket och ägaren av huset är på semester men kommer tillbaka på lördag. Osäker på om hon bor här också.

Imorgon är det vagt planerat surfing och Miraflores

Språket i Peru

Publicerad 2013-03-06 21:25:51 i Allmänt,

Jag tycker att det är svårt att prata spanska. Här i huset pratar vi alla spanska med varandra, vilket är väldigt bra för då kommer jag förhoppninsvis bli bättre snabbt :)

Spanskan här i Peru skilljer sig en del från den spanskan som jag är van vid, här kommer ett par exempel:

Svenska:        Spanien:          Peru:
Bil                 Coche              Carra
Här                Aquí                Acá
Där                Allí                  Allá
Okej              Vale                finns bara inte? man säger typ "okey"
Persika          Melocotón       Durazno

Finns fler exempel, men dessa var de jag kom på just nu. Som tur är så är peru ett av de länder i sydamerika där språket är lättast att förstå för spanjorer :)

Första hela dagen

Publicerad 2013-03-06 00:34:22 i Allmänt,

Idag hade jag planer att träffa en kompis från min klass i Linköping i Miraflores (centrala Lima) och testa att surfa :D Men så blev det inte :/

Jag tänkte köpa mig en liten billig telefon som jag inte behöver vara rädd om, och det gjorde jag

Imorse trodde jag att Miraflores var centrala Lima, men så var det tydligen inte. (Men det är tydligen Limas motsvarighet till Wall Street och den delen av stan som är mest aktiv på kvällarna/nätterna)

Anledningen till att jag inte åkte dit var dels att jag inte vet hur man transporterar sig själv här i stan och dels för att det tog sån tid att köpa en telefon... Man behöver ett peruanskt ID, så jag var tvungen att få hjälp av en av de som driver huset. Dessutom var det stängt när vi kom till affären så vi var tvungna att vänta en timme i området runt om kring. Men då hade vi mycket tid att prata och lära känna varandra. En trevlig och kort peruanska. Ägaren av huset är på semester och ska visa oss mer av Lima när hon kommer tillbaka på lördag.

För att ta sig runt i stan är taxis vanligt, och så finns det "micros" som är som minibussar som åker runt överallt. Svårt att veta vilken man ska gå på och allt går väldigt fort med påhopp, avhopp och så gör trafiken här att den spanska trafiken verkar lugn... Jag vet inte varför de har målat streck i gatan, för det är inte vad vi i Sverige skulle kalla övergångsställe (Där ska man ju få gå över utan att bli påkörd)

Jag har saknat min bästaste flickvän och hoppas att allt går bra med inflyttningen :)

På eftermiddagen gick jag en lång promenad med en av de andra som bor här. Jag har ine skrivit något om dem än tror jag? Vi gick iaf en bit, såg en gammal pyramid som byggdes på 200-talet, gick genom en park och åt lite på ett kafé. Jag åt en macka och drack en dricka vars namn jag inte kommer ihåg. Nu mår jag lite halvdåligt, kanske på grund av att det var första gången jag åt ute/ åt grönsaker, kanske nån sorts placebo-effekt. Eller för att jag i allmänhet inte har ätit så mycket idag :/ Inte varit jätteduktig på att handla bra mat att tillaga.

Det var allt för idag och det blev inga bilder denna gång

Perúúúúú

Publicerad 2013-03-04 22:15:45 i Allmänt,

Hej allihopa! :) Det var länge sen, hoppas allt e braaa

Nu ska jag alltså börja skriva lite då och då om hur det går här på andra sidan jordklotet. Jag kom fram i morse. (Är nu mitt på dagen för mig men kväll i Sverige, tidsskillnaden är 6 timmar just nu och kommer sen bli 7 timmar när sverige går över till sommartid.) Det var en lång resa, ungefär 30 timmar från hus till hus. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, vart börjar man? Resan gick bra iaf, jag fick några timmars sömn här och där och tyckte för det mesta att det var behagliga flygturer. När jag kom till Lima och skulle bli uppmött och skjutsas till huset där jag bor så fanns det dock ingen där att hämta upp mig, förutom massvis med taxichaufförer som ville skjutsa mig. Men jag skulle ju bli upphämtad av en anhörig (höll på att skriva enhörning) till de som driver huset. Jag blev tvungen att ringa dem och så kom han till slut, en och en halv timme efter att planet landade :/. Visserligen kom jag ut först efter en timme efter landningen... Men han var trevlig och tog mig genom en galen trafik till Casa Yllika (huset där jag bor)

Huset är fint, ligger inte jättefint, väldigt nära till mitt universitet och ganska bra med affärer i närheten. Hur det blir att ta sig till centrum eller stranden återstår att se :). Det är ett hus för 7? internationella studenter och just nu är vi 6 här tror jag. Men jag tror också att det är två till som ska komma, så något måste jag ha fått om bakfoten ^^. Jag har iaf pratat en del med en av dem, och endast hälsat snabbt på några andra.

Jag har fått två små sightseeingtours av dels en som driver stället och en ung tjej som jag tror hjälper till i huset men inte bor här. Jag har visats affärer/banker/restauranger/universitetet osv.

Lite bilder från huset:

Mitt rum:

Precis utanför rummet ligger takterassen :)  (Mitt rum är innanför fönstret till vänster)

Nu är mitt rum till höger

Och här är vägen upp till mitt rum, väldigt smala trappor

Och slutligen utsikten, inte den bästa kanske :/

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!