Promenad igår

Publicerad 2012-08-31 23:23:00 i Allmänt, Sofi skriver, Valencia,

Liten bild på oss!

Snett träd.

Vad är detta mamma & pappa? 1.

Träd med stora rötter.

Vad är detta mamma och pappa? 2

Lite bilder från vår promenad till och från affären + lite mer igår :)

Imorse

Publicerad 2012-08-31 22:56:46 i Allmänt, Sofi skriver, Studier, Valencia,

Min pluggutsikt imorse! Inte helt fel med sol och så poolen några meter bort bara. Kommer helt klart sakna den när vi checkar ut från hotellet! Har ju bara kommit igång med min ena kurs än så länge, men med tanke på hur veckan har sett ut så har jag inte pluggat överdrivet mycket. Det är lite lugn start på kursen, så det är tur för mig, har läst en del och skrivit en liten uppgift bara. Men har mycket kvar att läsa och lära mig, så boken får hänga med imorgon ifall vi åker till stranden då :) (Jag hoppaaas det^^) KRAM

Sambos!

Publicerad 2012-08-31 21:52:00 i Allmänt, Erik skriver, Valencia,

Nu är jag och Sofi sambos :D Vi har skrivit på kontraktet och fått nycklarna till lägenheten :) De ska visserligen byta ut vissa delar av "köket" och lite saker här och där i lägenheten fixas i ordning. Allt sånt ska vara klart tills på måndag, men som sagt så har vi redan nycklarna och kan vara där ifall vi vill :)

Det tog ett tag att läsa igenom kontraktet, som var ett par sidor långt, men vi fick hjälp när vi inte förstod och hon som gick igenom allt med oss var väldigt snäll och förstående med att spanskan inte är perfekt :P

Allting gick inte hur smidigt som helst, när vi först kom för att skriva på kontraktet visade det sig att det bara fanns en uppsättning nycklar - som killen som byter ut köket och det andra hade. Vi fick då komma tillbaka senare på dagen då de hade kopierat nycklarna, och väntade då också med att skriva på kontraktet. De andra nycklarna får vi när lägenheten är helt färdigfixad :) Mellan de två besöken hos bostadsförmedlaren hade vi alltså lite tid att döda mitt inne i Valencia. Äntligen dags för oss att vara turister med andra ord!

I vår nya lägenhet, med kontraktet i hand :) Fler bilder på lägenheten får komma senare, just nu är den väldigt stökig.

Vi kom hem sent på dagen och är båda nu sega i huvudet

Nu: affären

Publicerad 2012-08-30 18:54:41 i Allmänt, Sofi skriver, Valencia,

Nu har vi precis kollat igenom massa roliga undervattensbilder som vi tog förut i poolen! Ni får se de seeeen! Nu så ska vi gå till affären och försöka få tag på spanska kontantkort till våra mobiler, så att vi kan ringa varandra billigt. Vi glömde det förut även fast det typ var det enda vi hade bestämt oss för att göra idag. Men nu får vi en till promenad, och det är ju bara skönt. Ha det bra så hörs vi senare :)

Onsdag del 2

Publicerad 2012-08-30 14:13:00 i Allmänt, Erik skriver, Valencia,

Som Sofi skrev såg vi inte mycket av tomaterna på La Tomatina. Hade vi stannat längre och försökt ta oss in mer centralt skulle vi säkert så småningom blivit täckta av mosade tomater. Det hade såklart varit kul att stanna, men vi hade det lite tight med tiden. Vi skulle nämligen samma dag på två visningar av lägenheter. Vi hade sett bilder på dessa och gillade dem, dessutom låg de nära både universitetet den gamla delen av staden.

När vi kom till adressen vi hade fått visade det sig att det inte var där lägenheten låg, utan bostadsförmedlarens adress. Vi pratade med två damer och fick se både den vi hade sett bilder på samt en till i ungefär samma område. Vi bestämde oss ganska fort att vi ville ha den första :D En liten lägenhet i en stor byggnad. Två rum kommer vi ha, ett vardagsrum och ett sovrum. Köket gömmer sig bakom ett par garderobsdörrar, typ som ett litet pentry i ett skåp. Myyycket litet och väldigt simpelt. Ingen ugn blir det tyvärr och frysen består endast av ett litet fack i kylen. Vi får laga mat smart helt enkelt :P. Vi har AC och i badrummet har vi tvättmaskin, vilket är väldigt skönt :). Utan AC tror jag att det hade varit olidligt de varmaste månaderna i det här landet ^^. Vi har också en liten balkong med utsikt över området.

Vi kommer bo precis intill universitetsområdet, men på motsatta sidan till där jag ska studera. Väldigt nära en stor park som syns på kartan dessutom. Förhoppningsvis fin, vi har inte hunnit utforska den ännu ^^

Här är en bild vi tog i närheten av hotellet vi bor på. (Hotellet ligger precis nedanför den vänstra kanten på kartan, en ganska bra bit från centrum med andra ord)

Onsdag del 1

Publicerad 2012-08-30 10:50:00 i Allmänt, Sofi skriver, Valencia,

Igår gick vi upp tidigt med tanke på hur trötta vi var efter tisdagen. Vi gav oss ut i värmen, det var säkert närmare 30 grader redan vid 8-tiden, för att leta efter en tunnelbanestation. Vi hade fotat en karta som vi gick efter och det gick bra. Vi lyckades till slut fatta hur man köpte biljetter i en apparat som stod inne i stationen och så åkte vi in mot staden (hotellet ligger ca 5 km utanför centrum). Sen gick vi av och skulle byta till ett slags tåg, och där var det en himla lång kö in till stationen!

Detta berodde då på att alla skulle åka till Buñol just igår. För där skulle det nämligen vara La Tomatina, en festival där alla kastar tomater på varandra. Det är världens största matkrig (kolla i era Guinnessböcker så får ni se). Det tog ungefär trekvart att åka dit efter att vi väl kommit in i stationen och lyckats köpa biljetter. I lilla Buñol var det ca 48 000 (hörde vi på tv efteråt) människor, helt galet alltså.

Från tågstationen följde vi strömmen och gick och gick och verkade aldrig komma fram. Och det gjorde vi typ inte heller, vi kom till staden ungefär kl. 10, en timme innan det skulle starta, och det var nog alldeles för sent. Det var sjukt mycket människor men inte så många tomater där vi var. Kanske var hundrade person man såg verkade ha fått riktigt mycket tomater på sig. Men nu har vi varit där i alla fall!

Ganska blöta av att folk slängde vatten på oss, men inte särskilt tomatiga.

När vi kom tillbaka till hotellet duschade vi vilket var väldigt välbehövligt. Sen så åkte vi ut på nya äventyr, men det får ni höra mer om senare…

Bilder från resdagen

Publicerad 2012-08-30 10:28:00 i Allmänt, Erik skriver, Valencia,

Här kommer lite bilder från resan igår :)

Här sitter vi på planet förväntansfulla inför en lång resdag ^^

En fin flod, vet ej vad den heter, men fin tyckte vi att den var iaf :)

På bussen någonstans mellan Alicante och Valencia. Fanns massa fina byar/städer med väldigt fina lägen längs medelhavet :) Svårt att ta ordentliga bilder i fart och genom glaset dock :P

Efter att vi hade kommit fram till hotellet ville vi såklart fira lite med en god cider, Sofi öppnar flaskan

Och som sagt så återförenades Sofi med sin väska igår också :D (Glad tjej!)

Flygdagen

Publicerad 2012-08-29 21:40:00 i Allmänt, Erik skriver, Valencia,

Det har hänt mycket de senaste två dagarna, mycket som vi vill skriva här. Jag börjar lite om dagen igår :) Hela resan gick ju bra, förutom att Sofis ena väska aldrig dök upp. Vi frågade oss fram till vart man skulle gå om man inte hittade sitt bagage och så fick vi fylla i ett formulär. Efter det åkte vi till Valencia och hoppades på att höra från SAS så snart som möjligt. Nu har vi sett att det var norrmännens fel! :P Den fastnade tydligen i Oslo, och tog sedan ett annat flyg till Alicante för att sedan skickas till hotellet. Förhoppningsvis kommer den snart! Kan inte helt andas ut förrän den verkligen är här, särskilt inte Sofi. Massa saker däri ju!

Bild på vår utsikt över Sverige, fler bilder och annat kommer inom kort, har hänt massvis som sagt! ^^

Framme!

Publicerad 2012-08-28 22:40:16 i Allmänt, Sofi skriver, Valencia,

Äntligen framme efter en himla lång dag. Allt har gått bra förutom att min ena väska aldrig dök upp på väskbandet. Så nu är den MIA :( Men jag hoppas att den kommer fram snart! Skriver mer utförligt om dagen när jag inte är så trött, men det har varit bra och varmt. Vi har badat i poolen och handlat billig mat och vatten! Internet är jättesegt här, försökte ladda upp bilder men gick inte. Men ska göra det imorgon hoppas jag. Är väldigt trött, så hejdå och kram :)

Sista dagen i Sverige!

Publicerad 2012-08-27 15:22:17 i Allmänt, Inför resan, Sofi skriver,

Om ett dygn sitter vi förhoppningsvis på en buss mot Valencia, det börjar kännas nu! Idag har vi packat nästan allting klart, gått och handlat mat tills flyget/bussen imorgon och mailat lite olika människor om lägenheter. Vi har några bestämda visningar och en hel del som är lite osäkra än så länge. Jag hoppas verkligen att det löser sig snabbt, det skulle vara så skönt!

Fotat med mobilen imorse innan vi skulle ut på lite promenad. 10 grader men kändes som 0, fytusan. Snart kommer jag dock säkert klaga på värmen haha!

Distanskurser

Publicerad 2012-08-26 20:01:47 i Inför resan, Sofi skriver, Studier,

Jag ska som sagt läsa på distans när vi bor nere i Spanien. Då jag inte har pluggat någon spanska innan så känns detta bäst, jag kommer alltså att läsa på svenska universitet/ högskolor men endast över internet. Jag har aldrig läst på distans innan så det ska bli kul & intressant att se hur det är! Jag ska läsa två kurser på 15 hp vardera, och jag läser båda samtidigt ända fram till januari.

Kurserna jag ska läsa heter:

• Hälsopedagogik
  • Människans och djurens kognition (MODK)

MODK börjar redan imorgon, och hälsopedagogiken börjar nästa måndag. Så förutom att leta lägenhet som en galning måste jag också plugga varje dag, jag hoppas att det kommer fungera bra. Det verkar i alla fall vara två intressanta kurser!

3 dagar!

Publicerad 2012-08-25 12:04:04 i Allmänt, Inför resan, Sofi skriver,

Nu närmar sig tisdag med stormsteg! Klockan 4 på natten åker vi härifrån till Arlanda, där flyget lyfter vid 7.00. Sen flyger vi mot vårt grannland och byter plan i Oslo, för att sedan åka söderut mot Alicante där vi landar runt lunch. Därifrån tar vi sedan en buss till Benidorm. Och som det inte var nog byter vi där buss till en som tar oss till Valencia. Väl där är det "bara" att försöka ta sig till hotellet utan att ramla ihop av trötthet eller så. Förhoppningsvis är vi på hotellet vid 19-tiden, och då lär hotellsängen se väldigt lockande ut!

Valencia uppifrån.

Frisören

Publicerad 2012-08-23 16:58:49 i Allmänt, Inför resan, Sofi skriver,

Nu har vi båda två varit hos frisören och klippt oss (dock hos olika frisörer). Så nu slipper jag gå till frisören i Spanien och komma därifrån med en tuppkam eller så (slipper iaf på ett tag, så kanske lär mig lite bättre spanska tills nästa gång). Sjääälvklart tog vi fina före- och efterbilder.

Lugn dag

Publicerad 2012-08-22 20:45:00 i Allmänt, Inför resan, Sofi skriver,

Idag har vi haft en lugn och skön dag, det behövdes efter allt gå-på-stanande igår (filmen var bra!). Vi har till exempel spelat monopol i x antal timmar och det har regnat mycket utanför. Nu har vi ätit kvällsmat och ska nog fortsätta att ta det lugnt nu. Ha det bra! (Om en vecka är vi i Spanien!!)

Saknar min tjocka Wilson.

Stan & bio

Publicerad 2012-08-21 09:40:01 i Allmänt, Inför resan, Sofi skriver,

Man kan ju inte bara hålla på och packa hela tiden, så idag ska vi på stan och ikväll blir det bio. På stan ska vi i och för sig köpa lite saker som vi behöver till resan, men ändå. Lite kartor och annat smått och gott, för mycket kan jag inte köpa eftersom mina väskor redan är fulla, men Erik har några fler kilo att fylla ut ifall han känner för det.

Det blir sista Batman ikväll!

The making of minimunkarna

Publicerad 2012-08-20 16:59:42 i Allmänt, Mat, Sofi skriver,

Fick ett munkjärn när jag fyllde 20 år i april, det var detta vi använde när vi gjorde munkarna i inlägget under. Det är väldigt smidigt att använda, och de blir hur små och söta som helst! Att göra själva munkarna går ganska fort, men att dekorera de tar ju liiite längre tid om vi säger så ;)

Cirka 50 små munkar blev det av en (!) sats smet! Kan ju berätta att vi inte riktigt åt upp alla i fredags...

Hejdåmys

Publicerad 2012-08-20 15:37:47 i Allmänt, Inför resan, Sofi skriver,

I fredags kom några av mina fina fina vänner hem till mig för lite hejdåmys. Vi pratade, åt mat och hemgjorda små munkar och hade det väldigt trevligt. Kändes så kontigt att säga hej då, det känns inte riktigt verkligt att vi åker nästa tisdag och är borta i drygt fem månader!

Igår åkte vi upp ifrån Linköping till Stockholm och Eriks familj, och här ska vi då vara tills vi flyger söderut. Så igår var jag alltså tvungen att säga hej då till min familj också, usch och fy.

Här kommer lite bilder från i fredags:

Valencia!

Publicerad 2012-08-04 16:39:00 i Allmänt, Erik skriver, Inför resan, Studier,

För de som inte vet så ska jag (Erik) alltså plugga en termin av min utbildning i Valencia och efter det en termin i Peru. För mig är det sen ett år kvar tills jag blir civilekonom. Sofi kommer läsa på distans från universitet i Sverige

De fem kurser jag kommer välja i första hand är:
Avancerad mikroekonomi
Internationell affärsrätt
Spelteori
Konsumentbeteende
Statistik II

Inte säker på om jag får dessa, annars har jag fyllt i lite andrahandsval också ^^

Just nu läser jag extra matte under sommaren för att klara av Microeconomía avanzada, som jag vill läsa men egentligen kräver mer mattekunskaper än vad jag har :/ Hoppas det går bra, svårt är det iaf

Dags att återvända till Cobb-Douglasfunktionerna och en massa variabler som jag inte förstår vad de är för något! :D

/Eeeeerik

Wihooo!

Publicerad 2012-08-04 16:13:20 i Allmänt, Erik skriver, Inför resan,

Nu är bussbiljetterna från Alicante till Valencia bokade ^^ Vi flyger alltså till Alicante, tar buss till Valencia och sen gäller det att ta sig därifrån till Hotellet. Vår plan är att bo på hotellet de första två veckorna innan terminstarten och att under den tiden kolla på lägenheter :) Förhoppningsvis får vi den bästa lägenheten i hela Valencia! :P Billig, nära centrum, universitetet och stranden, stor, lyxig och fin. Vi kräver inte mycket mer än så...

Vi har iaf kollat massa annonser och mailat till flera som hyr ut möblerade lägenheter och hoppas att vi får gå på visning när vi kommer ner till Valencia. När vi mailade tidigare i somras var svaren att det var väldigt tidigt och att lägenheterna redan skulle vara uthyrda när vi kommer ner, så vi hoppas att det går bra nu och att det löser sig bra med boende :)

Detta är mitt (egna) första blogginlägg någonsin (erik) :P Woho! Grattis till mig? Eller nåt sånt

24 dagar kvar till avfärd!

Visar lite bilder från hotellet vi ska bo på, sen kommer vi försöka vara duktiga på att lägga upp egna bilder som vi tar lite överallt

(här kommer vi ligga och slappa i två veckor)

Hej hopp!
/Erik

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!