Marcahuasi

Publicerad 2013-04-30 20:08:16 i Allmänt,

I lördags åkte vi iväg på en liten resa upp i bergen i närheten av Lima. Vi var 6 personer från huset och 12 totalt  Efter att vi lämnade huset klockan 6 och åkte Taxi + Taxi + Buss var vi framme vid San Pedro vid lunchtid. På bussen fick vi inte alla sittplats, utan fick stå upp nästan hela vägen. Taket var som vanligt inte lika högt som man själv är lång, så det var inte den mest bekväma resan. Trångt var det också. När vi kom fram åt vi, köpte ved och hyrde bärhjälp av åsnor. Sedan började vi vandra mot högre höjder!

Målet var Marcahuasi, vid ca 4000 möh. Marcahuasi är ett naturreservat med berg i många olika former. Skulle kunna beskrivas som en "skog av stenar". På denna höjd blir man väldigt lätt andfådd, och dricker man inte MYCKET vatten, så får man räkna med att man mår illa. Rekommenderat är 3-4 liter per dag. De flesta av oss mådde bra under vandringen, men på¨natten kände sig flera av oss ganska illamående.

Vi sov i tält, vilket var väldigt kallt. Jag vet inte exakt hur många grader det var, men nära nollgradigt. Sovsäck+hundra lager kläder, men det var ändå kallt. Ingen av oss sov särskilt mycket. Varje gång man lyckades somna vaknade man igen efter 5 minuter... Mitt i natten var jag och några till i tältet vakna, och undrade vad klockan var. Klockan var då tydligen 11, och inte alls mitt i natten :/ De flesta hade inte ens lagt sig vid den tiden, och jag trodde att det snart var dags att gå upp eftersom det redan kändes som att det hade gått så lång tid. Kan ha varit den längsta jag varit med om. Även fast natten inte var så rolig så hade vi en bra resa och alla var glada :)

Här kommer en hel del bilder:

San Pedro mitt i molnen, vår utgångspunkt för vandringen

Hela vägen upp var det molnigt och vi såg inte mycket mer än vägen vi gick på.

Inte ens träden såg man särskilt bra

Tält + Bärhjälp :)

Prov :/

Publicerad 2013-04-24 04:21:59 i Allmänt,

Jag har den senaste veckan haft en del prov (3 st), som inte har gått så bra :(

Fick tillbaka det första idag, som var två frågor på en ganska lång text om peruansk biologisk mångfald kopplat till ekonomi (läser en kurs som handlar om naturresurser) Väl på provet insåg jag att jag inte kom ihåg särskilt bra mycket av de saker som texten behandlade :/ Fick som sagt tillbaka det, 12 av 20 poäng var ändå något bättre än jag hade trott. Är lite rädd för att få tillbaka de andra två bara...

Lite roligare tema:
Nu i helgen ska jag ut på en liten resa tillsammans med en del från huset och några andra vänner här i Lima. Blir en till vandring i bergen :)
Senare har jag tänkt försöka få med någon på cykel+river rafting någon helg framöver. Jag hoppas det blir av, än så länge har inte jättemånga verkat så positiva till mountainbiking, men jag vill det väldigt mycket! :D

Djur

Publicerad 2013-04-18 22:31:48 i Allmänt,

Här är lite tankar om djur jag har sett i Peru:

-När jag har surfat har jag vid två tillfällen sett pelikaner :)
-Troooor att jag har sett kollibri två gånger, men båda gångerna har de snabbt flygit iväg så jag inte hunnit fota/kolla extra noga
-Åsna
-Hundar som skäller på taken runt omkring huset

Liten joggingtur

Publicerad 2013-04-12 21:35:21 i Allmänt,

Jag sprang ned till havet imorse, så här ser det ut:

Så ser det ut heeeela vägen ned till vattnet, ganska stora vägar till höger + vänster och en cykelbana i mitten.
Jag gjorde som i Yes Man (tror det är i den filmen iaf), joggade och fotade samtidigt :)

Rätt långt bort från där jag brukar surfa

Vad ska jag skriva?

Publicerad 2013-04-12 04:14:53 i Allmänt,

Skriv gärna kommentarer om vad ni läsare vill att jag ska skriva här på bloggen, jag glömmer säkert flera saker som kanske är intressant att veta ^^ Eller om det är särskilda bilder jag borde lägga upp! :)

Bussar i Lima

Publicerad 2013-04-11 18:30:00 i Allmänt,

För att ta sig runt i Lima kan åka: Taxi, Buss (Micro), eller Minivan (Combi)

Combisarna går ofta och åker överallt. Väldigt billigt och smidigt, men säkerheten är inte ritkigt något som känns prioriterat. Så här ser det ut inifrån en combi
Mannen i blått (Han som tar emot pengar + öppnar dörren) förstör min poäng lite. Han är kort och står på ett trappsteg längre ned, egentligen är det väldigt lågt i tak.

Och denna var ändå rätt så rymlig. Man kan inte stå rakt, och sitter man inte ner så ser man inte ut genom fönstrena. När man sitter ner får man dock inte plats med benen :/ En gång hittade jag en combi där jag nästan slog i huvudet när jag satt ned :S

Hur har det gått att surfa?

Publicerad 2013-04-11 01:22:41 i Allmänt,

Nu har jag surfat totalt 5 gånger. Första gången tog jag en lektion, och tyckte då att det kändes ganska lätt. När man väl kom upp på brädan var det inga direkta svårigheter att stå kvar. Och att komma upp var inte heller några stora bekymmer.

När jag nästa gång inte hade hjälp av en lärare var det annorlunda... Läraren hjälpte till med att putta på brädan bakifrån när vågen kom, så att man skulle ha tillräckligt med fart för att kunna följa med vågen. Dessutom sa han vilka vågor man skulle försöka ta och när man skulle göra vad. Utan detta lyckades jag inte ställa mig upp en enda gång första dagen utan hjälp.

Andra dagen kändes i princip lika hopplöst, men jag lyckades ändå komma upp på en våg. Gången därpå blev det två gånger och nu senast (idag) tre :P Det går precis enligt planen att ta förbättra med en våg för varje gång ^^. Egentligen kanske jag stod upp fyra gånger idag, men den första vill jag inte riktigt räkna. Jag satt på brädan, med nosen mot stranden, men inte beredd på att försöka ta vågen som kom mot mig. Vågen kom och jag fördes med den mot min vilja. Jag satt konstigt och tänkte mest att jag säkert inte åker med den så långt. Men det gjorde jag, och efter ett tag försökte jag ställa mig upp, och det gjorde jag också men på ett väldigt osmidigt och okontrolerat sätt eftersom jag inte alls låg som man bör innan man ställer sig upp (Jag satt ju upp!) lyckades iaf till slut ställa mig upp, men var då så pass nära stranden att jag inte ville åka närmre. Stenbotten ska man vara försiktig med.

Jag ska verkligen se till att ta lite bilder från stranden någon gång! Kanske bilder på när någon annan surfar, kanske  någon bild på mig ifall någon följer med utan att själv surfa :D

Första veckan

Publicerad 2013-04-05 23:40:09 i Allmänt,

Nu har jag läst en vecka på universitetet i Lima! Jag är tröttt, det har varit många lektioner. Men för det mesta har de varit bra också :) 6 kurser har jag, men jag kravet är 5, så en kan jag ta bort. (Minsta krav från Linköping är att jag läser 20 peruanska credits, men här är 20 det som rekommenderas som max :/) Mycket plugg :/ Meeen än så länge har det nog gått bra :)

Jag hade en kurs i Volleboll också (1 credit) Men denna tog jag bort efter första lektionen... Det var jag och 15 st 17-18-åriga tjejer och det kändes väldigt mycket som dagis när vi gjorde olika övningar :S

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!