Marcahuasi

Publicerad 2013-04-30 20:08:16 i Allmänt,

I lördags åkte vi iväg på en liten resa upp i bergen i närheten av Lima. Vi var 6 personer från huset och 12 totalt  Efter att vi lämnade huset klockan 6 och åkte Taxi + Taxi + Buss var vi framme vid San Pedro vid lunchtid. På bussen fick vi inte alla sittplats, utan fick stå upp nästan hela vägen. Taket var som vanligt inte lika högt som man själv är lång, så det var inte den mest bekväma resan. Trångt var det också. När vi kom fram åt vi, köpte ved och hyrde bärhjälp av åsnor. Sedan började vi vandra mot högre höjder!

Målet var Marcahuasi, vid ca 4000 möh. Marcahuasi är ett naturreservat med berg i många olika former. Skulle kunna beskrivas som en "skog av stenar". På denna höjd blir man väldigt lätt andfådd, och dricker man inte MYCKET vatten, så får man räkna med att man mår illa. Rekommenderat är 3-4 liter per dag. De flesta av oss mådde bra under vandringen, men på¨natten kände sig flera av oss ganska illamående.

Vi sov i tält, vilket var väldigt kallt. Jag vet inte exakt hur många grader det var, men nära nollgradigt. Sovsäck+hundra lager kläder, men det var ändå kallt. Ingen av oss sov särskilt mycket. Varje gång man lyckades somna vaknade man igen efter 5 minuter... Mitt i natten var jag och några till i tältet vakna, och undrade vad klockan var. Klockan var då tydligen 11, och inte alls mitt i natten :/ De flesta hade inte ens lagt sig vid den tiden, och jag trodde att det snart var dags att gå upp eftersom det redan kändes som att det hade gått så lång tid. Kan ha varit den längsta jag varit med om. Även fast natten inte var så rolig så hade vi en bra resa och alla var glada :)

Här kommer en hel del bilder:


San Pedro mitt i molnen, vår utgångspunkt för vandringen


Hela vägen upp var det molnigt och vi såg inte mycket mer än vägen vi gick på.

Inte ens träden såg man särskilt bra



Tält + Bärhjälp :)

 

Kommentarer

Postat av: P-O

Publicerad 2013-05-01 17:04:41

Kul att du börjat gilla vandring. Det är häftigt med bergen, synd bara att du kanske inte riktigt tål höjden. Men egentligen ska man ta några dagars vila på lite lägre höjd innan man fortsätter uppåt.
Och vilka fina bilder. Har du gått någon snabbkurs i komposition :)
(Undrar om man kan låna en åsna här hemma när man har mycket att bära)
Hälsningar/P

Svar: Ja det är ju inte kul att må illa när man vandrar. Men jag tror mest att det är svårt att dricka tillräckligt mycket. Jag har svårt för att dricka utan att vara törstig... Att vänja sig vid höjden ett par dagar rekommenderas ju alltid, men för en resa på en helg blir det knepigt :PRoligt att du gillar bilderna! :) Tror det blir svårt att hitta åsnor till hjälp i Sverige dock
None None

Postat av: terese

Publicerad 2013-05-01 17:13:31

Hej Erik! Så trevligt att läsa vad du gör! Vilka väldigt fina bilder du tar! Kram Terese

Svar: Tack så mycket! :)Kram
None None

Postat av: Karin

Publicerad 2013-05-01 21:52:41

Vilken fantastisk vandring ni hade! Och vilka fina bilder, vi är imponerade! Om jag ska välja en favorit får det bli den åttonde i raden, bergssilhuetterna med figuren i mitten! Kram, mamma

Svar: Det var en rolig resa över helgen, väldigt kul att man kan komma till helt annorlunda ställen på så kort tid :) Du var först att säga den bilden, jag gillar den också ^^Kram
None None

Postat av: Ewa

Publicerad 2013-05-01 22:13:52

Åå, så fina bilder. Det är så roligt att se och läsa vad du gör.
Jag tycker nog cowboysilhuetten är bland de finaste.
Ta väl hand om dej! Kram!

Svar: Taack, roligt att ni läser :) Cowboyen ligger på delad första plats med bild nr 9 - 2 röster var ^^Kram! :)
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela