Peruanska frukter

Publicerad 2013-03-29 17:37:48 i Allmänt,

Nu är det fredag, och bara tre dagar kvar tills jag börjar mina kurser på universitetet här :O

Innan jag börjar skulle jag vilja ha lite tips på hur man kan använda de lokala frukterna i Peru :)

Det som finns att få tag på billigt är exempelvis dessa frukter: (Avokado, Passionsfrukt och Mango)



Alla är goda, men jag har lite svårt att veta vad jag ska göra med dem :S Tips är väldigt välkomna!

Det jag har gjort hittils:
Avokado: Äta på mackor, Pastasalsa gjord på avokado, lime, philadelphiaost m.m. Supergott i tacos också!
Mango: Ätit med yoghurt. Kanske gott att göra en paj med mango? 
Passionsfrukten vet jag inte ens hur den ska se ut/kännas när den är mogen. De ser inte alls ut som jag är van vid i Sverige, där de brukar vara mindre, brunare och skrnkliga :S
 
 
 

Kommentarer

Postat av: sofi

Publicerad 2013-03-29 22:52:45

Fruktsallad! Och paj ja. Passionsfrukten är ju helt galen. Om du hade varit en vanlig människa hade jag sagt varma frukter och vit choklad.

Avokado är väla ändå ingen frukt? Men den kan man ju bara äta som den är ^^ Eller så gör du en avokadopaj.

Svar: Avokadopajjen är jag lite osäker på :P tack för tipsen! :)
None None

Postat av: Karin

Publicerad 2013-03-29 23:31:06

Av avokadon kan du göra guacamole, ett jättegott tillbehör till grillat och tacos. Eller gör en salsa med tomattärningar och limesaft. Du kan också skiva den och lägga på bröd tillsammans med kyckling och bacon - jättegott!

Av mangon kan du också göra salsa med limesaft, salladslök och vitlök. Eller gör en fruktsallad till dessert!

Passionsfrukten som säljs i Sverige brukar vara mer eller mindre skrumpen, det är då man kan gröpa ur den och använda den smaksättning av desserter av olika slag. Att toppa vanlig vaniljglass med passionsfrukt är jättegott. I morgon påskafton när farfar kommer ska vi ha Pavlova till dessert, marängbotten med vispgrädde och skivor av kivi, och dekorerad med passionsfruktskärnor och citronmeliss. Efersom han liksom du inte gillar choklad tänkte vi inte bjuda honom på det, och eftersom han gillar sött kanske en marängdessert passar bra.

Roligt att du är så nöjd med maten i peru! Har du ätit ceviche ännu? Det är en fiskrätt där man marinerar färsk vit fisk i t.ex. limesaft, och mest känd är cevichen fårn Peru.

Hanna visade bilderna du lagt upp på Facebook idag - åh så fina bilder!


Svar: Tack för tipsen! :) Jag är inte så sugen på att äta rå fisk... :/ Och inte heller marsvin, men båda rätterna har varit svåra att missa, de finns överallt i Peru. Problemet med passionsfrukten är ju att jag inte vet när den är mogen :/
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela