Första hela dagen

Publicerad 2013-03-06 00:34:22 i Allmänt,

Idag hade jag planer att träffa en kompis från min klass i Linköping i Miraflores (centrala Lima) och testa att surfa :D Men så blev det inte :/

Jag tänkte köpa mig en liten billig telefon som jag inte behöver vara rädd om, och det gjorde jag

Imorse trodde jag att Miraflores var centrala Lima, men så var det tydligen inte. (Men det är tydligen Limas motsvarighet till Wall Street och den delen av stan som är mest aktiv på kvällarna/nätterna)

Anledningen till att jag inte åkte dit var dels att jag inte vet hur man transporterar sig själv här i stan och dels för att det tog sån tid att köpa en telefon... Man behöver ett peruanskt ID, så jag var tvungen att få hjälp av en av de som driver huset. Dessutom var det stängt när vi kom till affären så vi var tvungna att vänta en timme i området runt om kring. Men då hade vi mycket tid att prata och lära känna varandra. En trevlig och kort peruanska. Ägaren av huset är på semester och ska visa oss mer av Lima när hon kommer tillbaka på lördag.

För att ta sig runt i stan är taxis vanligt, och så finns det "micros" som är som minibussar som åker runt överallt. Svårt att veta vilken man ska gå på och allt går väldigt fort med påhopp, avhopp och så gör trafiken här att den spanska trafiken verkar lugn... Jag vet inte varför de har målat streck i gatan, för det är inte vad vi i Sverige skulle kalla övergångsställe (Där ska man ju få gå över utan att bli påkörd)

Jag har saknat min bästaste flickvän och hoppas att allt går bra med inflyttningen :)

På eftermiddagen gick jag en lång promenad med en av de andra som bor här. Jag har ine skrivit något om dem än tror jag? Vi gick iaf en bit, såg en gammal pyramid som byggdes på 200-talet, gick genom en park och åt lite på ett kafé. Jag åt en macka och drack en dricka vars namn jag inte kommer ihåg. Nu mår jag lite halvdåligt, kanske på grund av att det var första gången jag åt ute/ åt grönsaker, kanske nån sorts placebo-effekt. Eller för att jag i allmänhet inte har ätit så mycket idag :/ Inte varit jätteduktig på att handla bra mat att tillaga.

Det var allt för idag och det blev inga bilder denna gång

Kommentarer

Postat av: Terese

Publicerad 2013-03-06 10:44:24

Det är så trevligt att läsa om vad du har för dig Erik! Hoppas att du mår bra! /Terese

Svar: Vad roligt :) Jag mår okej nu, måste bara få i mig mat för jag åt inte så mycket i går kväll :/Hoppas att det är bra med dig också :)
None None

Postat av: Karin

Publicerad 2013-03-06 20:56:39

Hej!
Det är fantastiskt att få läsa om hur du har det i det avlägsna land där du befinner dig! Och det är mycket som verkar så positivt, boendet och bemötandet från dem som driver det, och att du är omgiven av både internationella och svenska studenter.
Hoppas nu att du får en fin vistelse i Peru! Ta det lite försiktigt med maten till en början, det tipset gav min kollega Julio som också hälsar så mycket till dig!

Svar: Ja jag tar det försiktigt, men jag måste ju ändå äta ^^ Hälsa tillbaka!
None None

Postat av: sofi

Publicerad 2013-03-10 11:15:46

Jag har saknat dig bästmänniska! Gillar att du skriver här :)

Svar: :D du är bäst!
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela