Huaraz (Dag 3-4)

Publicerad 2013-03-27 20:06:00 i Allmänt,

Den tredje dagen i Huaraz åkte vi till en Lodge längre upp i bergen. Det drivs av en engelsk snubbe som har bott där i 8 år. Till hans hjälp hade har han en kock, en "allt-i-allo" och sin kusin som har chillat/jobbat där. Det ligger på 3500 meter över havet och hade väldigt fina utsikter åt alla håll. På bilden nedan syns det huset med de flesta sovrummen. Ser kanske lite sjabbigt ut, men det var fint inuti. Utöver detta hus fanns ett hus med kök+vardagsrum+matrum och ett sista hus med sovplats och en toalett på utsidan av huset 
:)



Första dagen i lodgen kom vi fram vid runt 13:00, så vi hade inte så mycket tid för att vandra innan regnet skulle komma. Några av oss beestämde oss då för att se oss omkring i området och tänkte "gena" för att komma till en stig som vi visste skulle ligga en bit upp för en backe. Vegetationen blev tätare och tätare och regnet kom närmare och närmare. Precis innan vi höll på att ge upp och vända tillbaka ner för den tätt bevuxna backen hittade vi stigen och kunde snabbt ta oss inomhus. Regnet han dock före och alla kläder blev dyngsura.


Dagen därpå tog jag på mig mina nästan helt torkade joggingskor (köp vandringskängor!) och shorts eftersom jeansen var blöta (köp ordentliga byxor!). Vi gick i en dalgång påväg mot Laguna Llanganuco (Lodgen hette Lodge Llanganuco)






På vägen tillbaka tog vi en annan väg, en stig som tydligen skulle ha använts innan Inca-tiden men som nu låg gömt och ingen kände till (ägaren av lodgen hade hittat den) Det var ju inte en enkel väg att ta sig fram på, mycket vegetation och mycket vatten på stigen.


Till sist en liten solnedgång från lodgen:
 
 

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-03-27 22:34:53

Åh vad roligt att få läsa om din vandring i bergen! Och vad roligt att det blev så lyckat och att ni hade tur med vädret! Och Peru verkar ju vara ett riktigt mat-Mecka! Visste du att en peruan, Gaston Acurio, fick det ärofyllda priset White Guide Global Gastronomy Award i år? Han var nyligen i Stockholm för att ta emot priset.
Apropå vikten av lämplig klädsel när man ska ut och vandra: kommer du ihåg att jag tjatade om vandringsskor och friluftsbyxor när vi vandrade i svenska fjällen när ni var mindre? Nu kanske du förstår vad jag menar ...

Det ska bli roligt att få se bilder på dina nya kompisar på Facebook! Jag får be Hanna visa mig eftersom jag envist vägrar att ansluta mig själv. Eller varför inte ta med lite befolkade bilder i den här bloggen?

Karin

Svar: Ja vi hade verkligen tur med vädret :) Peruanerna är väldigt stolta över sin mat, och i princip alla jag har pratat med tycker mycket om maten här. Jag kände inte ens till priset du nämnde.
Angående bilder på kompisar så kommer jag lägga de flesta på facebook, där de själva kan se bilderna och avgöra om de vill att de ska vara där. Jag själv skulle inte vara väldigt förtjust i att någon lägger upp bilder på mig på internet utan att jag vet om det.
None None

Postat av: Karin

Publicerad 2013-03-29 10:40:11

Ok, fair enough (med bilderna på dina kompisar alltså).

Pappa och jag är riktigt imponerade över bilderna du tagit, många av dem är klockrena, perfekt komponerade t.ex. Att de sen blir överexponerade i en del fall beror på att ljuset från himlen lurar kamerans automatik och den får man lära sig att överlista, det är nästa steg!

Fantastiskt att du gjorde den här vandringen, i lika fantastisk natur! Med kompisar som du inte ens kände för några veckor sedan! Det blir ett minne för livet, tro mig.

Glad påsk!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela