Topp 3

Publicerad 2012-10-23 11:15:25 i Allmänt, Sofi skriver, Valencia,

Som ni nog alla har förstått är det Erik som är den spansktalande personen av oss, själv har jag inte haft någon endaste lektion. Men Erik har ju försökt lära mig lite såklart, och en del snappar man ju även upp efter nästan två (!) månader här. Dock lär jag mig mest saker som ”nästa hållplats”, ”lök” och ”gratis“ (som heter gratis på spanska också!(inte så imponerande att jag lärt mig det alltså)). Även fast det nästan alltid är Erik som pratar spanska så säger jag lite jag med. Här är topp-tre av vilka spanska uttryck jag säger oftast:

  1. İHola! (till portvakten, butikspersonal och grannar)
  2. Hasta luego/ a luego (till samma som ovan, fast när jag går därifrån istället för kommer dit)
  3. No entiendo (till alla som börjar prata med mig som om jag kunde spanska?!)

Ja, inte så värst imponerande direkt.
 

Förresten betyder de: hej, vi ses senare och jag förstår inte. + random turíabild.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-10-23 19:17:05

Hahaha :)

Postat av: madeleine

Publicerad 2012-10-23 20:49:20

HAHA så söt du ääääär sofiiii!!! <3

Svar: Haha du är!! <3
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela