Arequipa

Publicerad 2013-07-02 01:30:15 i Allmänt,

Hej, hej, hemsk mycket hej! Det har varit lite dött här ett tag, medan jag & Erik har slagits om vem som ska skriva inlägget om vår resa förra helgen. Det finns såååå mycket att säga och så många bilder att det liksom känns lite jobbigt. Men nu börjar jag i alla fall!

Vi började vår resa på torsdag eftermiddag. Vi ringde efter taxi och åkte till en busstation här i Lima. Där väntade vi en timme eller så på vår buss. Man ser inte så mycket turister här i staden, men på stationen fanns det gott om de. Efter att visat pass och blivit visiterade/scannade så gick vi på den stora bussen. Vi hade råkat komma över riktiga lyxbiljetter och åkte i en "suite"buss. Det fanns gott om utrymme framför stolen, alla hade egna små skärmar på stolarna framför med film, musik etc. Innan vi åkte gick en person och filmade alla som satt på bussen, en säkerhetsåtgärd. Vi åkte med ett väldigt säkert bussbolag, de stannar inte och tar upp passagerare från vägen som många andra, alla bussar är övervakade med gps osv. för att man ska veta om det sker oväntade stopp eller liknande.

I alla fall så satte vi oss och där satt vi sedan i kanske 17 timmar. Ett ledset/argt/sjungande/ledset osv. barn åkte några säten framför oss. Vi kunde sova en del under natten som tur var, men det var ju inte direkt någon kvalitetssömn. Ca var fjärde timme stannade bussen och bytte förare (det fanns två som turades om). På kvällen fick vi middag och på morgonen frukost. Det var inga problem att få vegetarisk, men särskilt gott var det väl inte.

Till sluuut så kom vi fram till Arequipa, Perus näst största stad. Där bor det knappt en miljon medan det i Lima bor uppemot 10 miljoner. Arequipa betyder "bakom vulkanen" och ligger alltså precis vid en vulkan. Staden ligger på nästan 2400 meters höjd, vilket jag kände av med inte Erik. Jag mådde väldugt illa, kände mig svimfärdig och gick och flämtade efter luft. Vi hittade ett ställe att äta på och jag fick i mig lite mat och en höjdtablett. Efter några timmar där åkte vi vidare, men först lite bilder!

Världens högsta citronpaj på busscentralen i Lima.
Långbussen.

Vulkanen El Misti långt bort där Arequipa ligger.

Vi närmar oss...

Framme! Plaza de Armas (finns ett i varje stad). Här kom för övrigt en man fram och ville ha hjälp med att översätta några ord i en välanvänd National geografic. Han hade/höll på att lära sig engelska, franska och italienska på egen hand.

Vi skänkte lite pengar till en bösskrammlare och fick fina klistermärken. Erik är glad över den goda gärningen.

Jag också på trappan framför katedralen.

Maaaaassor duvor och en tant.

En kyrka vi var inne och kikade i.

Katedralen och berg.

El Misti igen.

75% av stadens bilbefolkning (i centrum iaf) var taxis.

På restaurangen. Jag åt soppa (med ingredienser vi aldrig smaket bl.a.) och Erik en burgare. Typ ingenting av det på menys fanns, vi bad säkert om tre-fyra andra saker innan de till slut hade det vi ville (?). Guideboken framme som riktiga turister,

Cocabladste för att försöka motverka höjdsjuka. Smakade inte så värst gott, lite som något ett barn skulle kunna koka ihop med ogräs och vatten.

Ovetandes glada i början på en hemsk bussresa som skulle ta max tre timmar men tog ca fem och en halv.