Kulturella skillnader nr 3

Publicerad 2013-05-11 21:04:26 i Allmänt,

Effektiviteten i kassorna!

När vi handlade mat i Spanien tyckte vi att det gick långsamt i köerna. I Sverige brukar ju en kund packa ned sina varor samtidigt som en annan får sina varor skannade och betala. Så funkade det inte i Spanien, utan man fick vänta lite extra på sin tur. Ingen i kön verkade dock särskilt stressad i Spanien vilket ofta händer i Sverige. Tar man lång tid på sig så blir man själv stressad för att man är i vägen också. 

I Peru är det ännu långsammare än i Spanien! Herregud jag får ju ångest bara av att ställa mig i en kö med tre personer här. Varor skannas, ibland funkar inte detta, varje sedel kontrolleras så att de är äkta och att betala tar ofta lång tid. Man får inte heller lägga i varorna i kassarna själv, detta görs av kassörskan (Tror inte jag har sett en enda manlig kassör här)

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-05-16 22:54:42

åh herregud jag blir stressad av att läsa det

Svar: :D Jag har undvikt att gå till sådana affärer den senaste tiden. Har gått mer till den lokala marknaden ^^
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi som har denna blogg heter Erik och Sofi, som ni kanske redan har förstått. Vi har varit tillsammans i snaaart ett och ett halvt år, och nu ska vi bo i Spanien fram tills februari nästa år. Förutom sola, bada & piña colada så ska vi plugga och bli smarta(re), Erik på universitet i Valencia och Sofi på distanskurser från svenska universitet. Här i bloggen kommer vi bl.a. skriva om vår vardag i ett helt nytt land, lägga upp massor av fina bilder från Valencia och förhoppningsvis massa annat kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela